top of page

CUKURA DIABĒTS UN PELDĒŠANA: VAI DROŠI?


Vasarā, kad siltie un patīkamie laikapstākļi mūs īpaši lutina, tā vien gribas atveldzēties kādā no ūdenstilpēm. Taču, vai personām ar cukura diabētu, peldēšana ir droša un ieteicama? Raksta turpinājumā uzzini, kā nodoties peldēm, nenodarot kaitējumu savai veselībai.

Peldēšana ir lieliska fiziskā aktivitāte

Peldēšanai ir pozitīva ietekme uz veselību un pašsajūtu. Regulāras peldes pagarina dzīves ilgumu, palīdz atbrīvoties no liekā svara, nāk par labu sirds un asinsvadu veselībai, stiprina elpošanas orgānu sistēmu, uzlabo garastāvokli un miega kvalitāti.

Ir zinātniski pierādīts, ka regulāra peldēšana uzlabo vielmaiņu un normalizē kā asinsspiedienu, tā arī holesterīna līmeni. Tāpat šī fiziskā aktivitāte palīdz kontrolēt glikozes līmeni asinīs.

Ūdens peldspēja mazina spiedienu uz pēdām un  samazina pēdu traumu risku. Bez tam ūdens pretestība nodrošina vieglu pretestības treniņu, kas  stiprina muskuļus, uzlabo līdzsvaru un koordināciju. Peldēšana ir lielisks veids, kā uzlabot savu veselību.

 

Peldēšana un hipoglikēmija – drauds dzīvībai

Lai arī peldēšanai ir daudz plusu, tomēr personām ar cukura diabētu tā var izraisīt hipoglikēmiju, kas jau ir dzīvību apdraudošs stāvoklis. Ja brīdī, kad cilvēks peldas, glikozes līmenis asinīs pazeminās, būtiski pieaug noslīkšanas risks. Turklāt jāpatur prātā, ka šādā situācijā hipoglikēmija ne vienmēr ir skaidri atpazīstama, jo nogurumu un nespēku var radīt arī peldēšana, kas patiesībā ir augstas intensitātes aeroba aktivitāte.

Ikvienam, kas diabēta ārstēšanā izmanto insulīna injekcijas vai lieto sulfaniluera grupas medikamentus (kā Gliklazīds, Amarils, Fertins, Diaprels) peldēšanas laikā vai pēc tās glikozes līmenis asinīs var pazemināties zemāk par normu un iestāties hipoglikēmija. 

 

Ieteikumi drošai peldēšanai

Lai peldēšana nepārvērstos traģēdijā un nesagādātu liekas raizes, aicinām ņemt vērā vairākus būtisksu priekšnosacījumus:

  • sekojiet līdzi savam glikozes līmenim. Jau pirms došanās baudīt ūdens priekus, noteikti veiciet cukura līmeņa kontroli asinīs. Ja peldaties atklātā ūdenstilpē, tad ik pa brīdim iznāciet krastā, lai pārbaudītu glikozes līmeni asinīs ar glikometru vai paskatiet pastāvīgās glikozes uzraudzības sistēmas (glikozes sensoru) rādījumus sava telefona aplikācijā. Regulāra glikozes  kontrole var palīdzēt laikus konstatēt un novērst hipoglikēmiju;

  • turiet pa rokai “ātros” ogļhidrātus. Tie palīdzēs paaugstināt glikozes līmeni asinīs, kas ja pēc slodzes ūdenī tas būt pazemināts;

  • dodieties peldēt ar nedaudz paaugstinātu glikozes līmeni asinīs, kā to darītu pirms jebkuras garākas un vidēji intensīvas fiziskās aktivitātes, bet peldoties ilgi, tomēr  apsverat nelielus pārtraukumus, lai uzņemtu nedaudz ogļhidrātus. Ja izmantojat insulīna sūkni un tas ir ūdensizturīgs, apsverat peldēšanas laikā samazināt bazālo insulīna padevi  vai izmantot insulīna sūkņa  „slodzes režīmu „. Taču vai peldēties ar insulīna sūkni un cik ilgi sūknis var atrasties ūdenī  atkarīgs arī no ierīces parametriem. Piemēram, Medtronic MiniMed 780G sistēma var atrasties ūdenī līdz 24 stundām.

  • Dariet zināmu peldvietas glābēju komandai par savu diabētu, lai peldoties tie jums pievērstu lielāku uzmanību; 

 

Peldēšanās no rīta (pirms brokastīm un īsas/ātras darbības insulīna ievadīšanas) līdzīgi kā citas fiziskas aktivitātes šinī laikā, nodrošinās vienmērīgāku glikozes līmeni asinīs dienas laikā. 

Peldēšanās un pastāvīgās glikozes kontroles sistēmas (glikozes sensori)

Biežāk lietotās pastāvīgās glikozes kontroles sistēmas (glikozes sensori)  ir ūdensizturīgi. Taču, ja neesat pārliecināti un vēlaties nodrošināties, peldoties varat izmantot ūdensizturīgus plāksterus vai speciālas augšdelma aproces.

Taču jāņem vērā, ka ūdenī glikozes sensori var nedarboties tik labi un precīzi. Ūdens un tas cik tālu atrodaties no telefona vai sensora lasītāja var traucēt vai pat bloķēt  Bluetooth signālu. Tas nozīmē, ka peldēšanās laikā varat nesaņemt brīdinājuma signālus no sensora.  

 

Lai arī vasarā lielākai daļai no mums ir vēlme atpūsties un, iespējams, tvert dzīvi mazliet bezrūpīgāk, tomēr aicinām ievērot piesardzību, rūpīgi sekojot līdzi savam veselības stāvoklim. Īpaši tad, ja nejūtaties labi, no peldēšanās būtu jāatsakās. Savukārt, lai peldēšanās laikā iespējami samazinātu hipoglikēmijas risku un citas komplikācijas, aicinām konsultēties ar ārstējošo ārstu.

 

 Lai droša un saulaina vasara!

Kommentare


bottom of page