Zvani uz bezmaksas informatīvo tālruni 
un uzzini vairāk par valsts garantēto veselības aprūpi!

8000 1234

Aktualitātes

Vai sāls uzņemšana ir saistīta ar cukura līmeni asinīs?

Kad cilvēkam tiek diagnosticēts diabēts, viena no pirmajām bažām ir par to, kā sekot un novērtēt  ogļhidrātu uzņemšanu. Ar to tiek saprasta un domāta kartupeļu, maizes, makaronu un pat augļu uzņemšana. Bet patiesībā ir vēl viena uzturviela, kas katram, kuram ir 2. tipa cukura diabēts, ir jāizvērtē – nātrijs, ko mēs parasti uzņemam ar sāli (nātrija hlorīdu). Šajā rakstā uzzini, kā sāls uzņemšana ir saistīta ar augstu cukura līmeni asinīs un kas personām ar diabētu jāievēro, lietojot sāli.

Kādas problēmas rada pārlieka sāls uzņemšana?

Ir taisnība, ka cilvēkam ir nepieciešams nātrijs, jo tas regulē ķermeņa šķidruma līdzsvaru un palīdz nodrošināt pareizu muskuļu un nervu darbību. Problēma ir tajā, ka liela daļa pieaugušo uzņem pārāk daudz nātrija sāls veidā. Palielinoties nātrija izdalīšanai palielinās augsta asinsspiediena risks, kā arī sirds slimību attīstības iespēja.

Tāpat tiek skaidrots, ka nātrijs, ko mēs parasti uzņemam ar sāli (kas ir nātrija hlorīdu), var palielināt 2. tipa diabēta un latenta autoimūnā diabēta risku pieaugušajiem.

Sāls kaitīgums personām ar diabētu

Ir labi zināms, ka neveselīgs uzturs, mazkustīgums un aptaukošanās ir saistīti ar 2. tipa cukura diabētu. Lai gan cilvēki mēdz domāt, ka nozīme ir arī patērētā nātrija daudzumam, patiesībā pārlieka nātrija uzņemšana tiešā veidā neizraisa diabētu. Saistība starp sāli un diabētu ir sarežģītāka.

Nātrijs atbild par šķidruma līdzsvara kontroli organismā un palīdz uzturēt normālu asins daudzumu un asinsspiedienu. Pārmērīga sāls uzņemšana var paaugstināt asinsspiedienu, izraisot šķidruma aizturi. Tas var izraisīt kāju pietūkumu un citas veselības problēmas, kas var apgrūtināt un pasliktināt arī diabēta kontroli.

 

Ja cilvēkam ir diabēts, patērētā nātrija daudzums var pasliktināt veselības stāvokli, izraisot (augstu asinsspiedienu). Cilvēkiem ar cukura diabētu ir lielāks paaugstināta asinsspiediena risks un tas var padarīt cilvēku uzņēmīgāku pret sirds slimībām, insultu un nieru slimībām.

Kā sāls uzņemšana ir saistīta ar augstu cukura līmeni asinīs?

Tiek lēsts, ka augsts cukura līmenis asinīs biežāk sastopams cilvēkiem, kuri patērē vairāk sāli. Lai arī sāls tiešā veidā neveicina cukura līmeņa paaugstināšanos asinīs, ir dažādi citi ietekmējošie faktori. Attiecībā uz iespējamiem iemesliem, kādēļ tiek konstatēts, ka augsts sāls patēriņš ir saistīts ar augstu cukura līmeni asinīs, tiek minēta sāls iedarbība. Sāls ir galvenais faktors, lai palielinātu slāpju sajūtu, kā rezultātā tiek patērēts vairāk šķidro dzērienu, kā rezultātā cilvēks organismā var uzņemt vairāk cukura. Augsts sāls daudzums uzturā var arī palielināt apetīti, tādējādi tiek apēsts arī vairāk ogļhidrātus saturoši produkti, kas noved pie svara palielināšanās.

Saistības mehānisms starp uzturā uzņemto sāli un glikēmisko reakciju cilvēkiem ar 2. tipa diabētu nav līdz galam izskaidrots. Palielināta sāls uzņemšana ar uzturu var, piemēram, izraisīt insulīna rezistenci. Tāpēc tas var veicināt 2. tipa diabēta komplikāciju attīstību un progresēšanu.

Sāls kontrole personām ar diabētu

Ieteicams, lai dienā uzņemtā sāls daudzums nepārsniegtu 2300 miligramus (mg). Cilvēkiem ar hipertensiju nevajadzētu uzņemt vairāk kā 1500 mg dienā. Meklē pārtikas produktus ar zemu nātrija saturu, kas ir pārtikas produkti, kas satur 140 mg sāls vienā porcijā vai mazāk. Ir arī daudz pārtikas produktu, kas nesatur nātriju, lai aizstātu tos, kurus patērējat un kuri satur daudz sāls. Daži piemēri ir nesālīti konservēti dārzeņi, svaigi vai saldēti dārzeņi bez mērces, kā arī sulas bez sāls.

Vairāk par sāls lietošanu uzturā vari uzzināt arī https://www.diabets.lv/lv/aktualitates/uzturs-aktivitate/samazinasim-sals-paterinu-uztura/

Sāls tiešā veidā var neizraisīt diabētu un nepaaugstināt cukura līmeni asinī, bet tas var ievērojami ietekmēt cilvēku paradumus. Ja uztraucies par sāls uzņemšanu, konsultējies ar savu ārstu par sāls daudzuma samazināšanu uzturā. Ja Tev ir grūtības to izdarīt pašam, var būt noderīgi lūgt palīdzību uztura speciālistam, kurš var palīdzēt pieņemt pareizos lēmumus saistībā ar ēšanu.