Zvani uz bezmaksas informatīvo tālruni 
un uzzini vairāk par valsts garantēto veselības aprūpi!

8000 1234

Aktualitātes

Uzturs vasarā un diabēts

Tagad, kad vasara lutina ar patīkamiem laikapstākļiem un vakari kļūst garāki, maltītes bieži vien tiek ieturētas ārpus mājas. Arī dārza ballītes, pludmales dienas un pat festivālu baudīšana ģimenes un draugu pavadībā nav retums. Sākot ar neveselīgu ēdienu kārdinājumu, līdz pat karstuma izraisītām glikozes līmeņa svārstībām asinīs - cukura diabēta pacientiem dažādas vasarai tipiskas aktivitātes sagādā virkni izaicinājumu. Lai diabēts nebūtu šķērslis labai laika pavadīšanai arī karstajā gadalaikā, iepazīstieties ar mūsu padomiem veselības saglabāšanai.

Karstumā
- Ja Jūs lietojat insulīnu, būtiski ir zināt, ka karstajā laikā tas straujāk darbojas, līdz ar to palielinās hipoglikēmijas risks. Lai izvairītos no tām, aicinām biežāk veikt glikozes līmeņa pārbaudes.
- Karstumā insulīns ne tikai ātrāk absorbējas, bet arī sabojājas, tādēļ tas jātur ledusskapī vai aukstuma somā, taču jāpārliecinās, ka medikaments nesasals.
- Karstums spēj ietekmēt arī glikozes līmeņa asinīs mērītāju un testa strēmeles, tādēļ tās jāuzglabā vietā, kur temperatūra ir maksimāli tuva normālai istabas temperatūrai, un jāraugās, lai tie neatrastos tiešos saules staros. Jāzina, ka, uzglabājot tos ledusskapī, rezultāti nebūs objektīvi. 
- Ja Jums ir neiropātija, iespējams, ka nejutīsiet pēdu degšanu, tādēļ obligāti uzklājiet saules aizsargkrēmu, kā arī, staigājot pa karstu virsmu, apaujiet kājas.

Ūdens dzeršana
- Karstā laikā Jūs esat pakļauts atūdeņošanās riskam, tādēļ jādzer daudz ūdens un jāizvairās no sulām ar pievienotu cukuru, kā arī diētiskiem dzērieniem. Ja patērējat alkoholiskus dzērienus, dariet to saprātīgi, atšķaidot alkoholu ar dzērieniem, kuros nav cukurs, kā arī pamīšus alkoholam lietojot bezalkoholiskus dzērienus. 

Ēšana
Neatkarīgi no diabēta tipa katrs pacients cenšas pievērst uzmanību ķermeņa svaram. Apmeklējot grilēšanas ballīti, pikniku vai festivālu, vairumā gadījumu sastapsieties ar plašu ēdienu un dzērienu izvēli, kuri nebūs veselīgi vai ierasti Jūsu ēdienkartei. Šādā situācijā veselīga uztura patērēšanas ieradumu,  visticamāk, nomainīs kāre pēc treknas gaļas, sāļiem kraukšķiem vai alkohola. Taču, lai mazinātu kārdinājumu, iesakām paturēt prātā pāris lietas…
- Ja Jums ir 1. tipa cukura diabēts vai vienkārši ikdienā sekojat līdzi uzņemtajam ogļhidrātu daudzumam, iesakām apkopot informāciju par ballītē pasniegto ēdienu. Ja ēdiens vēl atrodas iepakojumā, nekautrējieties aplūkot etiķetes, taču, ja tas ir izpakots, noderēs kāda no viedtālruņa aplikācijām, kura nosaka ēdiena aptuveno uzturvērtību. Noderīgākās mobilās aplikācijas diabēta pacientiem varat aplūkot šeit. (Ievietot linku ar iepriekš rakstīto rakstu)
- Vairums ēdienu, kuri tiek pasniegti dārza svētkos, piemēram, mērces un  liellopa vai cūkas gaļa, satur bagātīgu tauku daudzumu, kas palēnina ogļhidrātu uzsūkšanos asinīs. Tas jāpatur prātā, kad plānojat insulīna injekciju biežumu un insulīna devu.
- Centieties neaizrauties ar uzkodām visas dienas garumā, jo tā nejutīsieties paēdis, taču apēdīsiet vairāk, nekā pašam liksies.
- Piepildot šķīvi ar ēdienu, pusi no tā atvēliet veģetāriem salātiem ar zema tauku satura mērci, taču otru šķīvja pusi vienlīdzīgi sadaliet starp olbaltumvielām - gaļas vai veģetāru ēdienu veidolā un ogļhidrātiem - makaroniem vai maizi.
- Ja neesat pārliecināts, ka pasākumā, uz kuru dodaties, būs arī veselīga ēdiena alternatīva, līdzņemšanai kā cienastu pagatavojiet zaļo lapu salātus ar krāsainiem dārzeņiem.
- Lai vienkārši noteiktu veselīgu porcijas lielumu, kā rādītāju izmantojiet savas rokas. Sažņaugtas dūres lielums atbildīs ceptas gaļas porcijai, bet īkšķa lielums tam, cik ieteicams patērēt ēdienu ar  augstu tauku saturu. 

Veselīgas alternatīvas
Ja mācēsiet izdarīt gudru izvēli un dosiet priekšroku veselīgākam ēdienam, dārza svētku vai piknika apmeklējumā izvairīsieties no būtiska tauku, cukura un kaloriju daudzuma uzņemšanas. 
- Grilētas liellopa gaļas burgerā ir teju trīs reizes vairāk kalorijas nekā visā vistas kebabā.
- Ēdot burgeru, tā vietā, lai notiesātu abas, apēd tikai apakšējo maizes šķēli. Tas samazinās ēdiena uzturvērtību par 240 kcal. 
- Izvēloties majonēzi ar samazinātu tauku saturu, notiesāsi par vidēji 60 kcal mazāk, nekā ēdot standarta majonēzi.
- Nākamreiz, kad izvēlēsies atspirdzinošu dzērienu, zini, ka parastajā "Coca-cola" ar tilpumu 300 ml ir 139 kcal, bet diētiskajā tikai 1 kcal. 
- Ja vēlaties ballītē baudīt kraukšķīgas uzkodas, ierastos kartupeļu čipsus aizvietojiet ar sāļo popkornu, kurā ir 2 reizes mazāk kaloriju!