Zvani uz bezmaksas informatīvo tālruni 
un uzzini vairāk par valsts garantēto veselības aprūpi!

8000 1234

Aktualitātes

Draudzīgi rudens ēdieni

Laikam kļūstot arvien aukstākam, ikdienas ēdienkartei tiek pievienoti dažādi jauni sezonālie produkti. Jāpatur prātā, ka dažādi rudenī iemīļoti ēdieni, piemēram, ābolu pīrāgs, var saturēt lielu cukura daudzumu un ogļhidrātus, kas ietekmēs diabēta pacientu centienus uzturēt veselīgu cukura līmeni asinīs. Arī tādi tipiski rudens ēdieni kā kartupeļu biezenis, krēmzupas un dažādi maizes ēdieni var pārlieku paaugstināt glikozes līmeni.

Aukstais laiks, īsākas dienas un svētku sezonas tuvošanās bieži vien veicina atvadas no aktīva dzīvesveida un svaigi gatavota ēdiena, atsākot filmu baudīšanu ar uzkodām un “komforta ēdienu” gultā zem siltas sedziņas. Lai arī daudzu uzkodu sastāvā ir pārlieku liels piesātināto tauku, nātrija un ogļhidrātu daudzums, esot diabēta pacientam, nav pilnībā jāatsakās no dažādiem kārumiem. Apēdot mazāku porciju vai izvēloties veselīgākas klasisku “komforta ēdienu” variācijas, diabēta pacienti var atļauties tos baudīt, neradot negatīvu ietekmi uz veselības stāvokli. Nomainot tādas ēdienu sastāvdaļas kā sviestu, olas, govs pienu un saldo krējumu pret produktiem ar zemāku tauku saturu, piemēram, olas baltumiem un beztauku grieķu jogurtu, būsiet izdarījis veselībai labvēlīgu izvēli.

Tradicionālu recepšu modifikācija ir viens no veidiem, kā izbaudīt visus mīļākos rudens ēdienus, taču šī sezona dāvā iespēju izmēģināt jaunus ēdienus un dzērienus, no kuriem vairākums cilvēku izvairās karstajos vasaras mēnešos. Saldinātus dzērienus var aizstāt ar augu tējām, kuras droši var papildināt ar dažādām piedevām, piemēram, kanēli, muskatriekstiem vai krustnagliņām, lai radītu sezonālu garšu buķeti.

Sezonas maiņa dod arī iespēju baudīt rudens un ziemas sezonas pārtikas produktus, kas, slimojot ar diabētu,  var sniegt papildu labumu veselībai. Gan uzturvielas, kas var pozitīvi ietekmēt cukura līmeni asinīs un holesterīna līmeni, gan pārtikas produkti ar augstu šķiedrvielu sastāvu, kas, izraisot sāta sajūtu, ļaus sasniegt vēlamo ķermeņa svaru – zemāk uzskaitītie rudens/ziemas ēdieni noderēs dažādām gaumēm un vēlmēm.

Kanēlis aizstāj cukurotos sīrupus

Ja laiks kļūst aukstāks, tad dzērieni – karstāki! Tā vietā, lai izvēlētos cukurotu kafiju ar dažādu garšu sīrupiem, zema tauku satura piens un kanēlis būs veselīgākas un tikpat gardas kafijas piedevas. Kā pierādīts dažādos pētījumos, kanēļa patēriņš var palīdzēt samazināt glikozes un holesterīna līmeni.

Cepti vai sasmalcināti Briseles kāposti sāta sajūtai

Šie rudenī un ziemā brīvi pieejamie dārzeņi ar zemu glikēmisko līmeni ir gudra izvēle piedevām, jo palīdz saglabāt stabilu cukura līmeni asinīs. Sātīgai un šķiedrvielām bagātai maltītei pagatavojiet Briseles kāpostus kopā ar liesu olbaltumvielu avotu, piemēram, lasi vai vistas krūtiņu bez ādas.

Ābols kā salda mazkaloriju uzkoda

Rudens – ābolu ražas novākšanas laiks, līdz ar to  ideāla sezona, lai gūtu šī garšīgā augļa labumus. Tikai 15 grami ogļhidrātu un 4 g šķiedrvielu vidēja lieluma ābolā, minimāli ietekmēs glikozes līmeni asinīs, taču noteikti piepildīs izsalkušu vēderu. Nenomizojot ābolu, tam ir vēl lielāka barības vielu vērtība! Atšķirībā no salda ābolu pīrāga, krāsnī ceptas ābolu šķēles ar kanēli un pasniegtas ar grieķu jogurtu, būtiski nepalielinās cukura līmeni asinīs.

Jicama jeb “Meksikas kartupeļi” parasto kartupeļu vietā

Ja vēl nekad neesat pagatavojuši šos Meksikas izcelsmes pākšaugus, noteikti izmēģiniet tos! Aptuveni uz pusi zemāks kaloriju un ogļhidrātu daudzums nekā baltajos kartupeļos padara jicama par ideāli piemērotu ēdienu diabēta pacientiem. Šo pākšaugu daudzpusība ļauj tos iekļaut daudzos ēdienos, nepārsniedzot ikdienas ogļhidrātu limitu. Lai pagatavotu, nomizojiet to un sagrieziet dārzeni šķēlēs vai kubiciņos.

Kabača spageti – draudzīgs ēdiens

Kabacis ir viens no labākajiem rudens produktiem diabēta pacientiem, tādēļ ka spēj apmierināt vēlmi pēc neveselīgas makaronu bļodas, tajā pašā laikā nepārsniedzot atļauto dienas ogļhidrātu devu. Lai sagatavotu kabaču spageti, vienkārši pārgrieziet dārzeni uz pusēm, izņemiet ārā sēklas un izcepiet to krāsnī. Kad kabacis ir mīksts, velkot tam pāri ar dakšiņu, izveidosies strēmelītes un mazkaloriju spageti būs gatavs!

Saldie kartupeļi labākai ādai un redzei

Ja domājat, ka kartupeļi ir diabēta pacienta diētas “aizliegtais auglis”, Jūs maldaties. Saldie kartupeļi ir diabētam draudzīgs ēdiens, jo var dāvāt virkni labumu veselībai, pateicoties to bagātīgajai oranžajai krāsai. Beta karotīns, kas ir atbildīgs par saldo kartupeļu oranžo krāsu, organismā pārvēršas par A vitamīnu, kas palīdz veicināt veselīgu ādu un redzi. Pagatavojot saldos kartupeļus, noteikti atstājiet to mizu, jo tieši tajā atrodas šķiedrvielas, kas rada sāta sajūtu.

Sagrieztās auzas brokastu cēlienā

Aukstos rudens un ziemas rītos gandrīz vienmēr kārojas siltas brokastis, taču steidzīgajos darbdienu rītos to pagatavošanai var neatrasties laiks. Pirms sniegties pēc ātri pagatavojamām auzu pārslām, izmantojiet vienkāršu metodi, kā ātri pagatavot grieztās jeb rupji sakapātās auzas. Mazā trauciņā ieberiet auzu pārslas un tikpat lielu ūdens vai piena daudzumu, ļaujot putrai visu nakti nogatavoties ledusskapī. No rīta šo trauciņu ievietojiet mikroviļņu krāsnī, apmaisiet un izbaudiet. Ar šo metodi ne tikai ātrāk pagatavosiet auzu pārslas, bet arī uzņemsiet lielāku šķiedrvielu daudzumu labākai cukura līmeņa kontrolei asinīs.

Grauzdētas ķirbju sēklas – kraukšķīga uzkoda

Grebjot ķirbi Helovīna dekorācijām, noteikti saglabā tā sēklas! Grauzdētas ķirbja sēklas ir lielisks veselīgo tauku avots, tas satur šķiedrvielas un tam ir zems kaloriju līmenis. Nākamreiz, kad kārojas sāļš un kraukšķīgs ēdiens, atturieties no čipšu bļodas.

Sasildieties ar siltu dārzeņu zupu

Atvadoties no siltā laika, bieži vien arī retāk sanāk uzturā izvēlēties salātus, taču tādēļ nav jāsamazina uzņemto dārzeņu daudzums.  Aizstājot salātus ar dārzeņu zupām, tiek izdarīta gudra izvēle, jo ne tikai paaugstinās patērēto šķiedrvielu, bet arī antioksidantu līmenis.