Zvani uz bezmaksas informatīvo tālruni 
un uzzini vairāk par valsts garantēto veselības aprūpi!

8000 1234

Aktualitātes

Ēdiena etiķešu jūklī: kā neapmaldīties un kam pievērst uzmanību!

   Ēdiena etiķetes spēlē lielu lomu ēdienreižu plānošanā, kas īpaši nozīmīgi ir tieši cilvēkiem ar diabētu. Lai veiksmīgi izplānotu atbilstošu ēdienkarti savam dzīves veidam un varētu precīzi aprēķināt ogļhidrātu vai jebkuru citu uzturvielu daudzumu ēdienā, būtu vērtīgi izprast, ko nozīmē katra sadaļa pārtikas produkta etiķetē.
   Produkta uzturvērtības tabula norāda uz enerģijas daudzumu, kas tiek uzņemts, patērējot 100 g konkrētā produkta. Izpētot šo tabulu var uzzināt arī olbaltumvielas, kopējo tauku un piesātināto tauku daudzumu, ogļhidrātu, cukura un sāls daudzumu, kā arī jebkuras citas uzturvielas klātbūtni pārtikas produktā
Piemērs uzturvērtības tabulai uz produkta etiķetes:

Daudzums vienā iepakojumā: 1

Porcijas lielums: 50g

 

 

Uz 50 gramiem

Uz 100 gramiem

   Enerģētiskā vērtība

   501kJ / 120 kcal

   1002kJ / 239 kcal

   Olbaltumvielas

   3.5g

   7.0g

   Kopējais tauku daudzums

   0.4g

   0.8g

   Piesātinātie tauki

   0.3g

   0.7g

   Ogļhidrāti

   25.3g

   50.06g

   Cukurs

   7.5g

   15.0g

   Šķiedrvielas

   3.4g

   6.8g

   Holesterīns

   nil

   nil

   Sāls

   195mg

   370mg

Porcijas lielums 
Jāpatur prātā, ka vidējais porcijas lielums, kas tiek norādīts uz produkta iepakojuma, ir daudzums, ko par vienu porciju nosaka produkta ražotājs. Tas var nesakrist ar daudzumu, ko vienas porcijas ietvaros var patērēt vidusmēra cilvēks.
Uz 100 gramiem 
Norādītā 100 gramu kolonna ataino uzturvielu daudzumu, kas ietilpst 100 gramos konkrētā pārtikas produkta. Šī norāde ļauj viegli salīdzināt dažādu ēdienu sastāvus un uzturvērtību. 
Enerģētiskā vērtība 
Enerģētiskā vērtība tiek mērīta kilodžoulos (kJ) vai kalorijās (cal). Enerģijas daudzums, kas katram ir nepieciešams, variē atkarībā no dažādiem faktoriem, piemēram, vecuma, svara un fizisko aktivitāšu daudzuma. Situācijas, kad pastāvīgi tiek uzņemtas vairāk kalorijas, nekā tiek patērēts, visdrīzāk novedīs pie svara palielināšanās.
Tauki un piesātinātie tauki 
Rēķinot uz 100 gramiem, var tikt salīdzināti līdzīgi produkti, lai izvēlētos produktu ar vismazāko tauku un piesātināto tauku daudzumu. 
Kopējais ogļhidrātu daudzums 
Iekļauj sevī gan cukurus, gan cieti saturošus ēdienus. Ja tiek skaitīti ogļhidrāti, šī mērvienība var noderēt, lai izrēķinātu, kādu daudzumu ogļhidrātu satur attiecīgais pārtikas produkts.
Ogļhidrāti – cukuri 
Šī sadaļa parāda, cik daudz no kopējiem ogļhidrātiem šis produkts satur cukuru. Šī sadaļa iekļauj gan pievienoto cukuru, gan cukuru, kas ēdienā ir dabiski, piemēram, laktozi (piena cukurs) un fruktozi (augļu cukurs). Šis cukura daudzums viens pats neatainos, kā cukurs ietekmēs cukura līmeni asinīs, jo jāņem vērā viss kopējais ogļhidrātu daudzums.
Šķiedrvielas 
Aplūkojot šo sadaļu, būtu jāizvēlas šķiedrvielām visbagātākais ēdiens. Aptuvenais šķiedrvielu daudzums, ko būtu nepieciešams uzņemt dienā, ir 25 grami sievietēm un 30 grami šķiedrvielu vīriešiem.
Sāls 
Būtu vēlams izvēlēties produktus ar pēc iespējas mazāku daudzumu pievienotā sāls, vadoties pēc principa, ka:
daudz sāls nozīmē: 1,25 g vai vairāk sāls uz 100 g produkta (vai 0,5 g vai vairāk nātrija uz 100 g produkta);
maz sāls nozīmē: 0,25 g vai mazāk sāls uz 100 g produkta (vai 0,1 g vai mazāk nātrija uz 100 g produkta).
Sastāvdaļu saraksts
Ikvienam pārtikas produktam, ja tas ir iepakojumā, būtu jābūt sarakstam ar sastāvdaļām. Visas sastāvdaļas (izņemot ūdeni) ir sakārtotas dilstošā secībā pēc svara, lai patērētājs aptuveni varētu izprast, no kā pamatā sastāv konkrētais pārtikas produkts. Šāda veida informācija var ļaut izdarīt “pareizās” izvēles, veidojot veselīgas maltītes.
Ko vēl ņemt vērā?
Uz ēdiena iepakojuma bieži tiek izmantoti skaļi saukļi, kas automātiski patērētājam liek domāt par ēdiena veselīgumu, piemēram, BEZTAUKU vai SAMAZINĀTS TAUKU SATURS! Tomēr šāda veida paziņojumi nereti tiek izmantoti, lai veiksmīgi piesaistītu uzmanību, tāpēc vienmēr jāpatur prātā, ka:
•    beztauku produkts var nozīmēt, ka tas nesatur taukus, tomēr vienmēr būtu jāpārbauda arī pievienotā cukura daudzums, jo tas bieži tiek pievienots papildus, aizstāto taukvielu vietā;
•    uzraksts “nesatur cukuru” var darboties apgrieztā veidā, kad produktam tiek pievienotas papildu taukvielas, lai uzlabotu tā garšu aizvietotā cukura vietā;
•    zems tauku saturs ir 3 grami tauku uz 100 gramiem produkta;

•    “nav pievienots cukurs” izklausās labi, tomēr, lai gan cukurs netiek pievienots ražošanas procesā, produkts dabiski var saturēt samērā lielu cukura daudzumu;

•    samazināts tauku un cukura daudzums nozīmē, ka produktam būtu jāsatur vismaz par 30% mazāk tauku vai cukura nekā šī produkta standarta versijai. Turklāt samazināts tauku vai cukura daudzums nenozīmē, ka produkts automātiski kļūst veselīgāks.

Vairāk informācijas: https://www.diabetesvic.org.au/How-To-Read-Food-Labels