Zvani uz bezmaksas informatīvo tālruni 
un uzzini vairāk par valsts garantēto veselības aprūpi!

8000 1234

Aktualitātes

5 ieteikumi pirms došanās uz pasākumu ārpus mājas

Ja slimojam ar cukura diabētu, ikdienā ne mazums laika nākas veltīt savas veselības uzmanīšanai. Taču arī apmeklējot sabiedriskus pasākumus ārpus mājām un komforta zonas, jābūt uzmanīgiem. Kā rīkoties, lai nezaudētu diabēta kontroli un nepakļautu sevi straujām un nevēlamām glikozes līmeņa svārstībām, būs atkarīgs no pasākuma tipa, ilguma un vietas. Piemēram, došanās uz mājas ballīti neprasīs tik lielu sagatavošanos, kā brīvdabas festivāla apmeklējums trīs dienu garumā. Tomēr vienmēr ir vērts paturēt prātā: neatkarīgi no situācijas diabētam nav Jūs jāattur no jautru un sociālu pasākumu apmeklēšanas – ievērojot un realizējot dažus priekšnoteikumus, kas  palīdz saglabāt  diabēta kontroli,  varēsiet apmeklēt ikvienu pasākumu, ko vēlaties!

Esam sagatavojuši 5 dažādus ieteikumus, kuri ārpus māju aktivitātes padarīs baudāmākas.

  1. Piedalieties pasākuma organizēšanā.

Iespējams, ka nebūsiet vienīgais viesis, kurš dod priekšroku veselīgiem

cienastiem, tādēļ piedāvājiet palīdzīgu roku ēdienu sarūpēšanā.

  • Baklažānu veltnīši būs ideāla uzkoda dārzeņu cienītājiem (http://bit.ly/2t4YFjk),;
  • Un kuram gan negaršo pildītās oliņas, kas piemērotas jebkuriem svētkiem (http://bit.ly/2F4n5yT) ;
  • Draugi un radi prasīs papildu porcijas, nogaršojot svaigo siera kūku ar šokolādes cepumu maliņu  (http://bit.ly/2oH64Qh).

 

Savukārt, ja pats organizējat ballīti, viesiem groziņa sagatavošanai varat ieteikt izmantot veselīgas uzkodas, kuras tik būtiski neietekmēs cukura līmeņa izmaiņas asinīs. Liesa gaļa vai augļu salāti – izlemiet pats!

  1. Plānojiet.

Brīži, kuros nemitīgi tiek analizēts, kā dienas plāni ietekmēs cukura līmeni asinīs, spēj nogurdināt. Taču, domājot uz priekšu, varēsiet izbaudīt katru pasākuma mirkli un neraizēties par slimību.  Ja, dodoties uz viesībām, būsiet šoferis, pārbaudiet cukura līmeni asinīs, lai neapdraudētu sevi un citus. Ja dosieties uz restorānu, jau mājās varat apskatīt tā ēdienkarti internetā un izvēlēties veselīgu un sabalansētu maltīti.

Darba pasākums bārā? Nejūtieties spiests pasūtīt cukurotu kokteili. Izvēlieties gāzētu ūdeni ar citronu vai limonādi ar samazinātu cukura daudzumu, socializējaties ar kolēģiem un ieplānojiet doties prom laikus, piemēram, apmeklējot fizisko aktivitāšu nodarbības uzreiz pēc pasākuma. 

Vienmēr atcerieties, ka uzkodas ir Jūsu labākais draugs! Ja nezināt, kāds ēdiens būs pasākuma vietā,  katram gadījumam mašīnā, somā vai jakas kabatā paglabājiet kādu riekstu maisījumu vai pilngraudu cepumus.

  1. Atcerieties pārbaudīt cukura līmeni asinīs.

Neatkarīgi no tā, kur dosieties vai ko darīsiet,  atcerieties  pārbaudīt un kontrolēt cukura līmeni asinīs. Ēšana un piedalīšanās dažādās aktivitātēs var  krasi izmainīt cukura līmeni asinīs,  Jums pašam to nemaz neapzinoties.

Ja Jums ir bažas, ka netīšām varat aizmirst par cukura līmeņa pārbaudi, apjautājaties ārstam par nepārtraukto glikozes mērītāju. Šī ierīce spēj kontrolēt cukura līmeni reālajā laikā bez paša cilvēka dalības. Tā ir ērti valkājama un pārnēsājama. Dažas no šīm ierīcēm iespējams savienot ar viedtālruņa aplikāciju, kurā diskrēti varēsiet apskatīt glikozes līmeni arī pasākuma laikā. Lai gan pie mums šīs ierīces vēl nav pieejamas, ir ne mazums pacientu ar diabētu, kuri ir tās iegādājušies ārzemēs un jau lieto. 

Arī tad, ja konstanti pārbaudāt cukura līmeni asinīs, pārliecinieties, ka kāds no klātesošajiem zina par diabētu, lai vajadzības gadījumā spētu palīdzēt.  Tomēr, ja dosieties uz pasākumu, kurā neviens nezina par Jūsu veselības stāvokli, nēsājiet medicīniskās identifikācijas zīmi, piemēram, hipoglikēmiju drošības kartiņu žaketes iekškabatā vai maciņā un/vai rokassprādzi.

  1. Lietojiet dzērienus gudri.

Papildus veselīgiem ēšanas paradumiem un aktīvam dzīvesveidam jāatceras, ka arī dzērieni var būtiski ietekmēt glikozes līmeni asinīs. Nav noslēpums, ka sabiedriskos pasākumos bieži vien tiek lietoti arī alkoholiski dzērieni, tādēļ, ja slimojat ar diabētu, šis jāņem vērā:

  • Pirmkārt, vismaz vienu reizi vajadzētu konsultēties ar savu ārstu par alkoholisko dzērienu lietošanu un uzzināt vairāk, kā un kādos gadījumos tie var ietekmēt glikozes līmenis asinīs  vai  mijiedarboties ar citiem lietotajiem medikamentiem.
  • Lietojot alkoholiskos dzērienus, vienmēr ēdiet nelielas uzkodas. Tas palīdzēs izvairīties no augsta alkohola līmeņa asinīs, kā arī stabilizēs cukura līmeni, kuru alkohols var ietekmēt.
  • Tā vietā, lai izvēlētos cukurotus un kalorijām bagātus kokteiļus, dodiet priekšroku vieglam alum vai dzērieniem ar zemu  ogļhidrātu saturu, piemēram, vīnam.
  • Lai saglabātu pietiekamu šķidruma līmeni ķermenī, paralēli alkoholisko dzērienu lietošanai dzeriet ūdeni, kā arī pirms nākamās glāzītes  dodiet organismam laiku pārstrādāt alkoholu.

Viens dzēriens, kura nekad nevar būt par daudz, ir ūdens. Tas palīdz ķermeņa temperatūras regulācijā, ieeļļo locītavas, kā arī atbrīvo organismu no atkritumiem. Ūdens trūkums mēdz izpausties kā izsalkuma sajūta, tādēļ nākamreiz, kad būsiet izsalcis, izdzeriet glāzi ūdens, kas palīdzēs novērst pārēšanos.  http://bit.ly/2HV1Nlh  – šeit uzzināsiet vairāk par piemērotākajiem dzērieniem diabēta slimniekiem.

  1. Atrodiet savu “pārinieku”.

Atrodiet “pārinieku”, kuram tāpat kā Jums jāuzmana savs uzturs un aktivitātes, vai arī vienkārši draugu, kurš vēlas ievērot veselīgu dzīvesveidu. Šādi Jums abiem būs atbalsts, un būsiet viens otra atbalsts. Varēsiet dalīties arī ar līdzi paņemtajiem saviem gardumiem. Katru reizi, kad kopā dosieties uz restorānu vai bāru, ieplānojiet kopīgu pēc-pasākuma treniņu un izbaudiet ārpus mājas aktivitātes bez jebkādām raizēm.

Atcerieties, ka pat reizēs, kad neesat pilnībā ievērojuši savu grafiku un diētu, nepārmetiet sev – uztveriet to kā mācīšanās pieredzi! Galvenais ir atcerēties pārbaudīt cukura līmeni asinīs. Un nekādā gadījumā neizlaidiet savas parastās ēdienreizes. Šāda rīcība var veicināt pārēšanos nākamajās maltītēs un krietni paaugstināt cukura līmeni asinīs. Dariet visu iespējamo, lai ievērotu grafiku – ēdiet regulāri, dzeriet pietiekamu daudzumu ūdens un lietojiet izrakstītos medikamentus pēc ārsta norādēm.