Zvani uz bezmaksas informatīvo tālruni 
un uzzini vairāk par valsts garantēto veselības aprūpi!

8000 1234

Aktualitātes

Kā pasargāt sevi no kāju un nagu sēnītes?

Kāju un nagu sēnīšu infekcija ir ļoti izplatīta un to var saķert ikviens, lai gan ar to biežāk sastopas diabēta pacienti. Protams, šajā gadījumā ir jāvēršas pie veselības aprūpes speciālista, kurš palīdzēs tikt galā ar šo problēmu, tomēr ir lietas, ko katrs pats spēj pamanīt un darīt, lai spētu noteikt un novērst nākotnes risku saķert šo infekciju atkārtoti.

Kāpēc sēnīte ir tik izplatīta un kā to iegūst?

Kāju nagu sēnīšu infekcija ir visizplatītākā pēdu nagu problēma – aptuveni 50 procenti no visām nagu deformācijām ir izraisījusi tieši sēnītes infekcija. Galvenie iemesli, kāpēc sēnīte var izvēlēties Jūsu pirkstu, ir ne tikai ģenētiski. Tā izvēlas vietu, kur ir labvēlīgi augšanas apstākļi. Galvenie no tiem, tiks uzskaitīti arī turpmāk:

Slikta asinsrite: sēnītei patīk vēsākas vietas, kas nozīmē, ja pirksts nav tik silts kā pārējais ķermenis, tas radīs patīkamus apstākļus sēnītei. Ne velti ir teiciens, ka kājām vienmēr jābūt siltumā!

Mitrs stāvoklis: sviedraini pirksti, zeķes vai apavi, kas izgatavoti no sintētiska jeb neelpojoša materiāla, kā arī pirksti, kas pakļauti tiešam mitrumam, piemēram, publiskā baseina grīda, arī ir faktori, kas var veicināt sēnītes attīstīšanos un augšanu.

Saspiesti pirksti: pārāk mazu apavu valkāšana var apgrūtināt gaisa cirkulāciju ap pirkstiem, padarot tos jutīgākus pret sēnīšu infekcijām.

Konkrēti vingrinājumi: daži vingrinājumi var regulāri izraisīt pirkstu traumas. Piemēram, maratona skrējēji sacensību vai treniņu laikā bieži zaudē savu nagu. Šī trauma var vājināt nagu un ādu, atvieglojot sēnīšu iekļūšanu.

 

Kā es varu novērst pirkstu infekcijas?

Kāju pirkstu pasargāšana no infekcijām prasa priekšlaicīgas un regulāras rūpes, nevis tikai aprūpi problēmas gadījumā. Tas prasa daudzpakāpju un regulāru pēdu kopšanu un sargāšanu no infekcijām labvēlīgiem apstākļiem.

Tīrība: tīru un sausu pēdu saglabāšana ir galvenais faktors infekcijas novēršanai. Ieteicams mazgāt pēdas vismaz vienu reizi dienā, pārliecinoties, ka tās pilnībā tiek nosusinātas ar dvieli. Personas, kas ir jutīgākas pret infekcijām, var ikdienā lietot arī tējas koka eļļu vai citu līdzīgu antiseptisku līdzekli, kas pasargā no nelabvēlīgiem apstākļiem un uztur kājas sausas, līdz ar to pasargājot no infekcijas riska. Slimojot ar cukura diabētu pat bez pēdu problēmām un aizdomām uz nagu sēnīti, iesakāms vismaz reizi gadā apmeklēt pēdu kopšanas speciālistu – podologu, kas novērtēs pēdu un nagu stāvokli, un izskaidros kā pareizi veikt pēdu kopšanu mājās vai arī veiks pēdu aprūpi podologa kabinetā.  Podologs pēdu kopšanai pacientiem ar diabētu izmanto sauso, aparātpedikīru un darīs to zinoši atbilstoši diabēta īpatnībām. Tas izmantos speciālus, diabēta pēdu kopšanas līdzekļus un ieteiks  kā tieši jums rūpēties par pēdām. Tas novērtēs jūsu apavus (ja būsiet paņēmis tos līdzi), kā arī atgādinās par apavu dezinfekciju, kas var palīdzēt izvairīties no nopietnas pēdu nagu sēnīšu infekcijas. Regulāra apavu dezinfekcija ir ne mazāk svarīga nagu sēnīšu ārstēšanas laikā! Vairāk par apavu dezinfekciju uzzināsi: šeit 

Pareizās zeķes un apavi: atslēga ir izvēlēties piemērotas zeķes un apavus, kas ir elpojoši un neliks pēdām svīst. Kokvilnas, poliestera un neilona audumi, kā arī šo materiālu maisījumi bieži tiek uzskatīti par visvairāk elpojošiem tieši zeķu izvēlē. Dažas zeķes tiek izgatavotas ar funkciju, lai noņemtu sviedrus no ādas, kas var būt īpaši noderīgas tieši personām, kas bieži ir pakļauti sēnīšu infekcijas riskam. Apavu izvēle noteikti sagādā lielākas grūtības, jo grūti paredzēt, kā kāja reaģēs noteiktos apavos, līdz ar to, protams, vēlams izvēlēties dabīgus materiālus, piemēram, ādu, tomēr konsultējoties ar speciālistu, viņš noteikti palīdzēs atrast Jums piemērotāko variantu.

Cirkulācija: novājināta imūnsistēma bieži vien var novest pie sliktas asinsrites, īpaši ekstremitātēm, piemēram, roku un kāju pirkstiem. Šajā gadījumā der piedomāt vairāk pie veselīga uztura, kas bagāts ar C un E vitamīniem, jo tas var palīdzēt asinīm cirkulēt efektīvāk. Sniedzot sev pēdas masāžu dažas reizes nedēļā, arī var palīdzēt asins cirkulācijai un asins vienmērīgai plūsmai uz kājām. Arī kompresijas zeķes var palīdzēt asinīm efektīvāk pārvietoties.

 

Katrā ziņā ir svarīgi rūpēties par sevi un savu pēdu veselību ikdienā, lai novērstu infekcijas risku un saglabātu pēdu veselību ilgtermiņā!